mobil: +421 911 556 331, e-mail: mail@krajciova.sk, web: www.krajciova.sk

5.10.16

10. výročie samostatnosti-1

10. VÝROČIE SAMOSTATNOSTI-1
Narodili sme sa ako podnikatelia. Všetci ľudia sú podnikatelia nie preto, že by mali zakladať spoločnosti, ale preto, že vôľa tvoriť je zakódovaná v ľudskej DNA. Tvorba nových vecí je podstatou podnikania.
Reid Hoffman, Ben Casnocha


Vážení zákazníci, milí priatelia,

v týchto dňoch oslavujem 10. výročie mojej samostatnosti. Trošku som si zaspomínala a zhrnula som najdôležitejšie pocity a myšlienky, ktoré ma sprevádzali počas týchto veľmi pekných a spokojných rokov života.

Hodnoty
V októbri 2006, keď som sa reálne stala živnostníčkou, som sa ocitla bez kolegov, bez šéfov a bez zákazníkov. Myslela som si, že keď zorganizujem veľký marketing, tak sa mi zákazníci ozvú a budú sa ku mne hrnúť. Chcela som začať vo veľkom štýle, ale veľmi rýchlo som pochopila, že takto to nebude fungovať. Začala som počúvať svoj vnútorný hlas, ktorý mi hovoril niečo iné. Začala som robiť to, čo ma najviac zaujímalo a bavilo: navštevovať kníhkupectvá, čítať knihy, chodiť cez pracovný deň na prechádzky a písať príspevky na blog. To vyjadrovalo najviac môj pocit slobody, ktorý som vtedy prežívala.

Internet
Veľmi silno som si uvedomovala, že moji zákazníci sú na internete a že treba pracovať modernejším spôsobom, ako doteraz. Písanie ponúk a účasť vo výberových konaniach sa mi zdali dosť ťažkopádne a zbytočné. Bola som úplne presvedčená o tom, že web stránka a blog musia byť písané tak, aby oslovili zákazníkov a priniesli im niečo zaujímavé, pekné a užitočné. Tento pocit vo mne pretrváva dodnes. Orientácia na internet, bola pre celú moju prácu kľúčová. Takmer všetci moji zákazníci ma našli na internete a oslovili ma priamo e-mailom, alebo telefonicky.

Marketing
Sloboda a internet majú veľmi blízko k otvorenej a transparentnej komunikácii. Príspevky na blog som písala ľudskou rečou, čo si každý okamžite všimol a čitateľom sa to veľmi páčilo. Ešte aj dnes, keď mi zavolá nejaká redaktorka z časopisu, aby som si u nich urobila reklamu článkom, sa zasmejem. Prečo by som to mala robiť? Potrebujem vôbec reklamu a sprostredkovateľov ako takých? Nepotrebujem. Keďže som konzultantka BPM, vedela som, že akékoľvek medzičlánky v práci nepridávajú zákazníkovi hodnotu, alebo povedané rečou predaja-zvyšujú cenu poskytovaných služieb. Priala som si, aby web stránka a blogy boli také zaujímavé a pekné, ako výklady v obchodoch, kde sa ľudia zastavia, pozrú sa a sami sa rozhodnú, čo si kúpia a čo nie. Potom prišiel prvý, druhý a ďalšie telefonáty s otázkou na spoluprácu.

Procesy-1
Vášeň pre procesy som mala asi od roku 1993. Vedela som, že BPR zažíva v zahraničí veľký boom, ktorý príde aj k nám. Deväťdesiate roky minulého storočia sa niesli v znamení procesného riadenia. Veľké spoločenské zmeny priniesli obrovské zmeny aj vo firmách. Procesné riadenie bolo zamerané na radikálne zvýšenie výkonnosti organizácie, reštrukturalizáciu, unbundling. Vo firmách sme robili veľké zmeny procesov a organizačnej štruktúry. Výrazne sa tým menili aj informačné systémy. Zmena legislatívy v oblasti ISO noriem priniesla tiež veľké uplatnenie procesného riadenia pri recertifikácii firiem. Na začiatku 21. storočia tento trend ešte pretrvával. Ako samostatná konzultantka som riešila projekty reštrukturalizácie, optimalizácie procesov a simulácie procesov. Projekty procesného riadenia boli náročné, ale veľmi zaujímavé.
 
Zákazníci
Na začiatku podnikania som mala v hlave iba zákazníkov. Myslela som si, že je dôležité poznať ich požiadavky a splniť všetky ich priania. To zo začiatku fungovalo, ale nestačilo. Zákazníci často ani nevedia, čo chcú. Dať zákazníkom to, o čom ani nevedia, že by potrebovali, sa mi javilo ako zaujímavé a správne. Preto som sa začala zaoberať aj inými témami, ako sú procesy.

Koučovanie
Od procesov som postupne prešla k mäkkým faktorom riadenia, ako je koučovanie, komunikácia a výkonnosť. Koučovanie zohralo v mojom živote obrovskú rolu. Bolo nielen veľmi zaujímavé a krásne, ale aj oslobodzujúce. Veľmi posilnilo moje sebavedomie a ukázalo mi, že život si môžem manažovať aj sama a nepotrebujem k tomu silný podporný aparát. Naberala som neskutočnú silu, myšlienky sa mi hrnuli do hlavy, nestíhala som robiť to, čo som chcela.

Knihy
Výber tém, ktoré ma mimoriadne zaujali, súvisel s knihami, ktoré v tom čase práve vychádzali. Je niekoľko kníh, ktoré ma výrazne odborne ovplyvnili. Medzi moje najkrajšie knihy patrí aj kniha Tak to dělá Toyota. Keď si spomeniem na blogovanie o výrobnom systéme TPS, tak si myslím, že som bola dosť odvážna. Prednášať zákazníkom o Toyote bolo tiež veľmi zaujímavé.

Knihy mám veľmi rada. Sú pre mňa veľkým zdrojom inšpirácie a poznania. Mnohým knihám som venovala veľa pozornosti, pretože som vám chcela sprostredkovať najnovšie poznatky a najkrajšie myšlienky vo forme minútových učebných stránok. Neskôr z toho vznikli seriály na blogu a web knihy.

Vzdelávanie
Potom prišla kríza. Úprimne povedané, krízou som sa veľmi nezaoberala, lebo som nemala na ňu čas. Mala som rozbehnuté akreditované vzdelávania po celom Slovensku a navyše ma oslovili dve najväčšie firmy na Slovensku, čo bola pre mňa veľká výzva, ale aj silný záväzok. Procesné riadenie veľké firmy potrebovali a boli tam tiež zanietení procesní konzultanti, ktorým na procesoch veľmi záležalo. Rada som im pomohla. Boli to pekné školenia a workshopy.

Malé firmy
Najväčším prekvapením bolo pre mňa, keď ma začali oslovovať malé firmy. Dlho som si myslela, že procesné riadenie je výsada veľkých firiem. Malé firmy boli iné. Tiež chceli procesné riadenie, ale biznis tam frčal väčšou rýchlosťou. Procesy mali manažéri v hlavách a bola som veľmi prekvapená, ako im na nich záležalo. Musím priznať, že tak premyslené procesy s cieľom na biznis a to, čo sa má robiť, som často nevidela. Mladí ľudia, výborná komunikácia, rýchlosť a ťah na bránku sprevádzali celú našu spoluprácu. Bola som nadšená.

Procesy-2
Procesné riadenie sa dostávalo do svojej druhej fázy. O procesy sa začali zaujímať firmy so slovenskými vlastníkmi, prípadne začínajúce firmy, v ktorých nebolo potrebné robiť veľké zmeny. Manažment potreboval riešiť narastajúci počet zamestnancov, štandardizáciu činností a tým aj rýchlosť predaja produktov. Projekty procesného riadenia boli zamerané na identifikáciu procesov, dokumentovania procesov a merania výkonnosti procesov. Zlatá éra procesného riadenia pomaly končila. Postupne sa zvyšoval záujem zákazníkov o poskytovanie konzultačných služieb cez internet.

10. výročie samostatnosti: Článok-1

Pekný začiatok októbra vám praje

Marta Krajčíová

Žiadne komentáre: