mobil: +421 911 556 331, e-mail: mail@krajciova.sk, web: www.krajciova.sk

20.6.15

Workshopy: Článok 2-Ako?

WORKSHOPY 
Nemal som čas napísať krátky list, tak som napísal dlhý. Mark Twain. 

AKO?





Všetko začalo tréningom metódy 5krát prečo. Keď som si vypočula požiadavky zákazníka, že zamestnanci chcú byť školení len v metóde 5krát prečo, nemohla som tomu uveriť. V svojej ponuke školení mám celý výrobný systém TPS. Dlho som uvažovala, či mám vôbec vyhovieť ich požiadavkám. Veľký počet záujemcov, aj z radov manažmentu, ma presvedčil, že to asi zmysel má. Pri príprave tréningu ma neustále prenasledovala otázka: „Ako môžu zákazníci chcieť niečo také jednoduché?“ Jednoduchšiu vec si už ani neviem predstaviť. Všetky moje pocity a otázky sa vyriešili na tréningu. Možno ešte stojí na zmienku, že zamestnanci boli z výrobnej firmy a pracovali v automobilovom priemysle. Tréning prebehol v pohode, zákazníkom sa páčil, ale to, čo som zistila ja, bolo dosť šokujúce.

Účastníci tréningu boli obyčajní ľudia, ktorí v práci nemali prístup k počítačom a už vôbec nie na internet. O výrobe vedeli veľa, veď to bola ich práca, ale keď som sa ich spýtala, v akom procese dochádza k chybám, nechápavo krútili hlavou. Vo výrobnom, bola ich odpoveď. Keď som sa snažila upriamiť ich pozornosť na miesto, kde dochádza k chybám, hneď prešli na zariadenie, ktoré spôsobuje chybu. Boli to výrobári a technici. Vo firme mali všetko vizualizované a štandardizované, kvalita bola u nich na vysokej úrovni, poznali rôzne reporty, ale o procesoch nevedeli takmer nič.

Bola som smutná. Uvedomila som si, že my, konzultanti, robíme obrovskú chybu. Snažíme sa ľudí učiť zložité veci a pritom oni túžia vedieť len jednoduché veci. Snažíme sa ľudí učiť zložité systémy a oni nevedia ani len čo je proces. Toto bolo pre mňa dosť tvrdé stretnutie s realitou. Čo sme doteraz vôbec robili, že vo výrobnej, automobilovej, firme nevedia čo je proces? Aké povedomie je vo firmách o procesoch? Buď žiadne, alebo zlé. Myslím si, že tentokrát som naozaj pochopila, aký význam má jednoduchosť.

Výsledkom celého toho príbehu je to, že som sa rozhodla tento stav zmeniť. Do firiem treba dostať povedomie o procesoch. Treba ľuďom jednoducho vysvetliť čo je proces a prečo je dôležitý. Treba ľudí naučiť, že procesy nie sú o dokumentácii, ale o ich práci. Treba ľudí naučiť rozmýšľať procesne, čo znamená, že keď nastane problém v procese, netreba hľadať vinníka, ale treba sa zamyslieť nad tým, prečo sa tak stalo a snažiť sa, aby sa chyba neopakovala. Treba ľudí naučiť, že svoju prácu nerobia preto, aby bol spokojný šéf, ale preto, aby bol spokojný zákazník. Treba ľudí naučiť, že procesy nie sú ťažké, ale ťažké je to, keď ich nepoznáme a máme vo firme chaos. Treba ľudí naučiť, že procesy nie sú zlé, ale zlý je ich manažment.

Treba manažérov naučiť, že riadiť firmu bez poznania procesov je ťažké a nereálne. To si nemôže dovoliť ani Tim Cook (CEO Apple). Treba manažérov naučiť, že firma sa skladá z tvrdých a mäkkých faktorov riadenia a lietať od jedného k druhému, podľa toho, čo sa nám hodí a čo je „in“, asi nebude ten najlepší spôsob riadenia firmy. Treba manažérov naučiť, že procesy a ľudia sú dve navzájom doplňujúce sa pohľady na riadenie a nie dva navzájom sa vylučujúce prístupy.

Robiť veci jednoducho je dosť ťažké. Osobne trénujem jednoduchosť už niekoľko rokov a musím priznať, že stále mám s tým problém, ako vidíte v prvom odseku. Robiť veci jednoducho neznamená, že veci odflákneme, ale práve naopak.

Robiť veci jednoducho znamená:

- Dobre veci poznať.
- Vedieť vystihnúť ich podstatu.
- Robiť veci krásne.
- Rozmýšľať jednoducho.
- Konať jednoducho.

Keďže som teraz mala čas, tak som urobila veci jednoducho. V priebehu 3 mesiacov som pripravila pre vás novú tému: Workshopy. Pri príprave workshopov som využila moje niekoľkoročné (22) skúsenosti v BPM. Workshopy idú po podstate vecí. Vybrala som tie najdôležitejšie myšlienky a zrazu som videla, aké je to krásne. Okrem najkrajších myšlienok obsahujú workshopy aj najdôležitejšie formuláre a najzaujímavejšie príklady z praxe. Teším sa, že workshopy sú hotové a pripravené pre vás.

Workshopy: článok-2

Pekný začiatok leta vám praje

Marta Krajčíová

Žiadne komentáre: