Všetko čo potrebujeme, je vôľa uspieť a odvaha začať. Michael Hammer, James Champy
Riadenie
Manažment
je proces koordinácie činností skupiny pracovníkov, realizovaný
jednotlivcom alebo skupinou ľudí, za účelom dosiahnutia výsledkov, ktoré
nie je možné dosiahnuť individuálnou prácou.
Organizácia
Je štruktúrovaná skupina ľudí vytvorená so zámerom dosiahnuť konkrétne špecifikované ciele. Je tvorená ľuďmi. Jej fungovanie zabezpečujú ľudia. Slúži na uspokojovanie potrieb ľudí.
Organizovanie
Je cieľavedomá činnosť, ktorej konečným cieľom je usporiadať prvky systému, ich aktivity, koordináciu, kontrolu tak, aby prispeli v maximálnej možnej miere k dosiahnutiu stanovených cieľov. Manažéri vytvárajú podmienky pre dosahovanie cieľov pomocou:
- Štruktúry procesov
Organizácia
Je štruktúrovaná skupina ľudí vytvorená so zámerom dosiahnuť konkrétne špecifikované ciele. Je tvorená ľuďmi. Jej fungovanie zabezpečujú ľudia. Slúži na uspokojovanie potrieb ľudí.
Organizovanie
Je cieľavedomá činnosť, ktorej konečným cieľom je usporiadať prvky systému, ich aktivity, koordináciu, kontrolu tak, aby prispeli v maximálnej možnej miere k dosiahnutiu stanovených cieľov. Manažéri vytvárajú podmienky pre dosahovanie cieľov pomocou:
- Štruktúry procesov
- Štruktúry vzťahov
Riadenie procesnej organizácie
Michael Hammer, James Champy [1] uvádzajú 10 druhov zmien, ku ktorým dochádza pri prechode od funkčne riadenej organizácie k procesne riadenej organizácii.
Mení sa/menia sa:
- Pracovné jednotky od funkčných útvarov k pracovným tímom.
- Charakter činností od jednoduchých úloh k mnohostrannej práci.
- Roly ľudí od rolí pod kontrolou k rolám s väčšou právomocou.
- Príprava na výkon práce z výcviku na vzdelávanie.
- Kritéria postupu od výkonnosti k schopnostiam.
- Odmeňovanie za výsledky, nie za činnosti.
- Hodnoty od protektívnych k produktívnym.
- Manažéri z dohliadačov na poradcov.
- Vedúci od zapisovateľov výsledkov na vedúce osobnosti.
- Organizačná štruktúra od hierarchickej k plochej.
1. Pracovné tímy
Riadenie procesnej organizácie
Michael Hammer, James Champy [1] uvádzajú 10 druhov zmien, ku ktorým dochádza pri prechode od funkčne riadenej organizácie k procesne riadenej organizácii.
Mení sa/menia sa:
- Pracovné jednotky od funkčných útvarov k pracovným tímom.
- Charakter činností od jednoduchých úloh k mnohostrannej práci.
- Roly ľudí od rolí pod kontrolou k rolám s väčšou právomocou.
- Príprava na výkon práce z výcviku na vzdelávanie.
- Kritéria postupu od výkonnosti k schopnostiam.
- Odmeňovanie za výsledky, nie za činnosti.
- Hodnoty od protektívnych k produktívnym.
- Manažéri z dohliadačov na poradcov.
- Vedúci od zapisovateľov výsledkov na vedúce osobnosti.
- Organizačná štruktúra od hierarchickej k plochej.
10 PRINCÍPOV RIADENIA PROCESNEJ ORGANIZÁCIE
1. Pracovné tímy
Nemení sa nutne to, čo zamestnanci robia, ale vytvárajú sa podmienky pre to, aby mohli pracovať spolu a tým efektívnejšie. Procesný tím je jednotka, ktorá vzniká prirodzeným spôsobom, aby vykonala určitú celistvú prácu - proces. Výhodou
tímovej práce je poskytnutie „psychologického domova” jednotlivcom. Tím
síce vyprodukuje menší počet nápadov, ako by vytvorili jednotliví
členovia samostatne, ale tieto nápady sú lepšie vyhodnotené, lepšie
premyslené a záväznejšie. Tím prijíma riskantnejšie riešenia, ako by
prijímali jednotliví členovia. Komunikácia v tíme je otvorená, je
založená na aktívnom počúvaní. Práca v tíme vychádza zo vzájomnej
dôvery, členovia tímu sa navzájom poznajú a sledujú spoločné ciele. Zohraté
pracovné tímy, ktoré prešli prirodzenými fázami vývoja tímu až k
fungovaniu tímu, sú pre organizáciu veľkým prínosom. Ovládajú totiž
nepísané pravidlá a praktiky, ktoré vedú k úspešnému vykonaniu istého
typu práce - procesu.
2. Mnohostranná práca
2. Mnohostranná práca
Tím spoločne zdieľa zodpovednosť za vykonanú prácu. Posúvajú sa hranice medzi rôznymi druhmi práce, práca sa stáva mnohostrannejšia, významnejšia a prínosnejšia. Rastie prínos pre podnik, preto rastú aj platy. Takýto prístup prináša komplexnú prácu pre bystrých, inteligentných a vzdelaných ľudí, čo zvyšuje laťku pre vstup do radov týchto zamestnancov.
3. Právomoci zamestnancov
3. Právomoci zamestnancov
Organizácie
po prechode na procesný prístup nechcú zamestnancov, ktorí sa
pridržiavajú iba stanovených pravidiel. Chcú zamestnancov, ktorí
vytvárajú vlastné pravidlá a prístupy. Procesný tím má zodpovednosť za realizáciu celého procesu, musí mať teda aj rozhodovaciu právomoc. Od zamestnancov sa očakáva, že budú premýšľať, komunikovať, využívať svoj úsudok a rozhodovať.
V nových procesoch nie je miesto pre "vŕtajúcich" kontrolórov či
manažérov - spomaľuje to priebeh procesu a orientáciu na zákazníka. Zamestnanci musia byť samostatní, disciplinovaní a motivovaní k tomu, čo robia.
4. Príprava na výkon práce, 5. Rozvoj schopností
4. Príprava na výkon práce, 5. Rozvoj schopností
V procesne riadenej organizácii nie je dôležitá znalosť veci, ale schopnosť naučiť sa nové veci. Celoživotné vzdelávanie a zvyšovanie kvalifikácie sa stáva nevyhnutnou normou. Dôležití sú takí zamestnanci, ktorí majú rôzne schopnosti a nie tí, ktorí iba slepo vykonávajú pridelené činnosti.
6. Odmeňovanie zamestnancov
6. Odmeňovanie zamestnancov
Keď zamestnanci vykonávajú procesy, je možné merať ich výsledky. Môžu teda byť odmeňovaní podľa hodnoty výsledkov
a nie podľa počtu vykonávaných činností. Táto hodnota je merateľná,
pretože procesné tímy vytvárajú výrobky a služby (aj interné) s vopred
známou hodnotou. Mzdy v procesne riadených organizáciách sú nízke, ale odmeny a prémie vysoké. Odmeňovanie za postavenie, funkčnú úroveň a počet odpracovaných rokov nie je pre zamestnancov prijateľné. Základom odmeňovania je prínos a dosiahnuté výsledky. Výkonnosť je meraná vytvorenou hodnotou a tomu zodpovedá aj odmena.
7. Myslenie zamestnancov
7. Myslenie zamestnancov
Procesný prístup postihuje kultúru aj štruktúru organizácie. Zamestnanci musia veriť, že pracujú pre zákazníkov a nie pre vedúcich. Systém
riadenia organizácie - spôsoby odmeňovania ľudí, meradlá podľa ktorých
je hodnotená ich výkonnosť - primárne určujú hodnoty a názory
zamestnancov. Zmeniť hodnoty je rovnako dôležité, ako zmeniť procesy. Zamestnanci
v procesne riadenej organizácii rozmýšľajú takto: "Zákazníci hradia
všetky naše mzdy. Musím robiť všetko preto, aby boli spokojní. Každá
práca v tejto organizácii je podstatná a dôležitá. Aj moja práca je na
tom rovnako. Predvádzaním nič nedosiahnem, som platený za vytvorenú
hodnotu. Musím prijať zodpovednosť za problémy a ich riešenie. Patrím k
tímu. Prehry a úspechy dosahujeme spoločne. Stále učenie je súčasťou
mojej práce."
8. Manažéri, 9. Vedúce osobnosti
Procesné tímy nepotrebujú šéfov. Potrebujú poradcov, ktorí nie sú zapojení do práce, ale sú blízko, aby mohli pomôcť tímu v jeho práci. Procesné tímy si všetky aktivity zabezpečujú sami. Manažéri musia prejsť od kontrolnej činnosti k roli sprostredkovateľa, ktorý zjednodušuje priebeh práce a vytvára pre prácu vhodné podmienky. Manažér umožňuje rozvoj zamestnancov a ich schopností tak, aby mohli sami realizovať procesy vytvárajúce hodnotu. Riadenie je v skutočnosti profesia. Je to schopnosť pre vytváranie dobrých interpersonálnych vzťahov a pociťovanie hrdosti z úspechov ostatných. Dobrý manažér je skúseným a spoľahlivým radcom a vodcom, ktorý poskytuje zdroje, odpovedá na otázky a dohliada na dlhodobý rozvoj kariéry zamestnancov.
10. Organizačná štruktúra
8. Manažéri, 9. Vedúce osobnosti
Procesné tímy nepotrebujú šéfov. Potrebujú poradcov, ktorí nie sú zapojení do práce, ale sú blízko, aby mohli pomôcť tímu v jeho práci. Procesné tímy si všetky aktivity zabezpečujú sami. Manažéri musia prejsť od kontrolnej činnosti k roli sprostredkovateľa, ktorý zjednodušuje priebeh práce a vytvára pre prácu vhodné podmienky. Manažér umožňuje rozvoj zamestnancov a ich schopností tak, aby mohli sami realizovať procesy vytvárajúce hodnotu. Riadenie je v skutočnosti profesia. Je to schopnosť pre vytváranie dobrých interpersonálnych vzťahov a pociťovanie hrdosti z úspechov ostatných. Dobrý manažér je skúseným a spoľahlivým radcom a vodcom, ktorý poskytuje zdroje, odpovedá na otázky a dohliada na dlhodobý rozvoj kariéry zamestnancov.
10. Organizačná štruktúra
Organizačná
štruktúra vytvára komunikačné väzby v rámci organizácie a predurčuje
hierarchiu rozhodovania. Rozhodovanie a riešenie medziúrovňových
problémov sa odohráva na úrovni procesných tímov počas ich normálnej
práce. Tým sa tradičné manažérske roly zužujú. S menším počtom manažérov
je i menej úrovní riadenia. Práca je organizovaná podľa procesov a
procesných tímov, ktoré ju zabezpečujú. Ľudia komunikujú s kým
potrebujú, pričom kontrola prechádza na ľudí, ktorí procesy vykonávajú. V procesne riadenej organizácii stráca organizačná štruktúra zásadne na význame.
Priatelia,
to sú myšlienky, ktoré ma v roku 1993 (kedy vyšlo 1. vydanie uvedenej
knihy) silne oslovili a ovplyvnili môj takmer 20 ročný profesionálny
život. Procesnému riadeniu sa venujem do dnešného dňa. :-)))
Literatúra
[1] Michael Hammer, James Champy, Reengineering/radikální proměna firmy, Manifest revoluce v podnikání, Management Press, Praha, 1993, 1996, 2000
Riadenie organizácie: článok
Riadenie organizácie: produkty
Riadenie organizácie: služby
Pekný začiatok týždňa vám praje
Marta Krajčíová
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára