mobil: +421 911 556 331, e-mail: mail@krajciova.sk, web: www.krajciova.sk

15.12.10

SPP, a.s. Bratislava: Meranie výkonnosti procesov

Zaoberať sa v predvianočnom čase Meraním výkonnosti procesov v SPP, a.s. Bratislava sa mi zdala celkom zaujímavá práca, preto som prijala pozvanie ľudí, ktorí sa zaoberajú procesným riadením a na decembrových workshopoch sme si odpovedali na otvorené otázky, ktoré súvisia s:

- výkonnosťou organizácie a výkonnosťou procesov
- dôležitosťou merania výkonnosti procesov pre celú spoločnosť
- prepojením strategickej a operatívnej úrovne merania výkonnosti
- definovaním kritických procesov v spoločnosti
- rozsahom merania výkonnosti procesov
- zodpovednosťou za meranie a zber dát
- definovaním cieľov a KPI
- pomôckami a predpokladmi pre efektívne definovanie KPI
- prepojením merania výkonnosti procesov na iné systémy riadenia
- metodikou merania výkonnosti procesov
- technickým zabezpečením merania výkonnosti procesov
- organizovaním workshopov a projektu merania výkonnosti procesov
- odbornou literatúrou merania výkonnosti procesov

Merať výkonnosť procesov je ťažká, no nesmierne kreatívna a zaujímavá práca. Mimoriadnym prínosom pre rozbehnutie projektu je vytvorený procesný model spoločnosti. Kritickými faktormi úspechu projektu je záujem a podpora vrcholového manažmentu firmy a obrovské nadšenie a úsilie ľudí, ktorí sa budú projektu zúčastňovať.

Dávať si takéto ciele na konci roka, je veľmi pekné a povzbudzujúce. Teší ma, ak som k tomu trošku prispela.

Prajem kolegom v SPP šťastné a veselé vianočné sviatky a v Novom roku 2011 úspešný začiatok dobre premysleného projektu.

A teraz už všetci ideme piecť vianočné koláčiky. -:)

Pekný predvianočný pozdrav vám posiela

Marta Krajčíová

29.11.10

Siemens s.r.o. Bratislava: Procesné poradenstvo

V novembri 2010 sme sa dohodli so spoločnosťou Siemens s.r.o. na spolupráci v oblasti procesného poradenstva.

Predmetom spolupráce je zmena procesnej architektúry v súvislosti so zmenou organizačnej štruktúry spoločnosti.

Ďakujem manažmentu spoločnosti za prejavenú dôveru. Som potešená možnosťou pracovať pre koncern, v ktorom som pred niekoľkými rokmi tiež pracovala.

Verím, že spolupráca a výsledky projektu budú užitočným podkladom pre riadenie procesov tejto spoločnosti, ktorá je známa vysokými štandardmi projektového riadenia a riadenia kvality.

Marta Krajčíová

7.11.10

Podnikateľ, podnikavosť, podnikanie

Podnikateľ
Podnikatelia majú energiu niečo rozbehnúť. Vidia svet inak ako ostatní ľudia. Vytvárajú príležitosti, ktoré si ostatní nemusia všimnúť a majú odvahu ich využiť. Podnikateľ nemusí byť schopný viesť firmu. Ak ste podnikateľ, potrebujete si nájsť manažéra.

Medzi podnikateľom a manažérom je základný rozdiel. Ide často o protichodné typy. Nesnažte sa byť jedno aj druhé. Dobrých manažérov je treba vyvažovať zlatom. Ľudia, ktorí ovládajú to jemné psychologické tajomstvo, majú know how, ako hladko organizovať prebiehajúce obchodné špekulácie a pritom zvládať s tým súvisiace tlaky, sú tmelom sveta biznisu. Takým ľuďom poskytnite patričný podiel vo firme, pretože sa veľkou mierou pričinia o úspech. Úlohou podnikateľa je stiahnuť sa zakaždým, keď sa mu podarí rozbehnúť novú spoločnosť.

Podnikavosť
Nie je niečo z čoho by sme mali vyrásť, ani to nie je čosi, čo sa hodí pre drobných živnostníkov alebo malé firmy. Podnikavosť je univerzálna podnikateľská cnosť. Dá sa uplatniť na všetky problémy, výzvy a príležitosti, bez ohľadu na ich rozsah. Ak sa chcete stať podnikateľom, musíte byť ochotní vstúpiť do priepasti. Je to nebezpečné. Ak chcete zažiť trochu vzruchu, staňte sa podnikateľom a vyskúšajte si to.

Ľudia sa neúspechu boja, čo je pochopiteľné, ale zároveň čudné. Práve robením chýb sa učíme, ako postupovať správne. Neúspech nie je to, že skúšate, čo by vám mohlo ísť. Neúspešní ľudia sú takí, ktorí nikdy nič nevyskúšajú a o nič sa nesnažia.

Podnikavosť je pulzujúce srdce biznisu. Podnikavosť nepramení z kapitálu, ale z myšlienok. Podnikavosť pramení z dobrých výsledkov, ktoré človek dosahuje pre seba a za seba, keď skúma, čo je v živote dobré. Čo sa vďaka podnikavosti naučíte, prinesie priamy úžitok vašej firme, či živnosti. Veľké firmy zabudli myslieť ako podnikatelia a dávno zabudli, aký je to vlastne pocit - podnikať.

Podnikanie
Podnikateľ je v histórii známy ako kapitalista, ktorý zarába peniaze a to sú hanlivé výrazy. Podnikanie však odstraňuje chudobu, zabezpečuje väčšinu daňových príjmov, vytvára pracovné miesta a bohatstvo celého štátu. Kapitalizmus funguje. Komunizmus a reálny socializmus už nemožno brať vážne, pretože jednoducho nefungujú.

V podnikaní nejde o ošmeknutie zákazníka, nejde o to, že pracujete pre seba, nejde o honbu za stupňami víťazov, nevyhnutne ani o zarábanie veľkých peňazí. A už vôbec nejde o to, že by sa váš život mal obmedziť iba na prácu. Práve naopak.

Ide o to, aby z toho, čo vás baví a zaujíma, vytvoriť kapitál, ten zveľadiť a niečo s ním dosiahnuť. Podnikanie je náš prirodzený stav - vznešené dospelácke slovo, ktoré sa zredukuje na niečo oveľa samozrejmejšie, a to "hravosť" , kde hrdlačenie nemá miesto.

Základom podnikania je: držať jazyk za zubami, schopnosť počúvať, ochota riskovať, klásť triviálne otázky. V podnikateľskom sektore vás konzervatívne uvažovanie ochromí, obratný postoj vás oslabí a neschopnosť pozrieť sa realite do očí vás zničí.

Článok si môžete stiahnuť kliknutím na zelenú linku.
Seminár

Literatúra:
Richard Branson, Biznis v plnej nahote, eastone books, 2009

4.11.10

Verejné obstarávanie, s.r.o. Bratislava: Procesné poradenstvo

4.11.2010 sme sa dohodli s manažmentom spoločnosti Verejné obstarávanie, s.r.o. Bratislava na spolupráci v oblasti procesného poradenstva.

Hneď v úvode spolupráce ma zaujala podstata biznisu spoločnosti a spôsob, akým pracuje so základnou myšlienkou obchodovania a tou je ponuka a dopyt.

Procesy verejného obstarávania sú veľmi zaujímavé. Teším sa, že spoločnosť, pre ktorú budem teraz pracovať, ich vykonáva ako svoj core biznis. Zaujímavé na tom je to, že sú to vlastne podporné procesy v iných firmách. Pokiaľ budú na trhu firmy, ktoré profesionálne (výberom v reťazci ponuka-dopyt) zabezpečia podporné procesy organizácie, stávajú sa tým tieto procesy štandardom na trhu. Zlepšuje sa tým trhové prostredie, možnosti obchodovania a z firiem sa odstraňujú činnosti, ktorých pridanú hodnotu je ťažké vyčísliť, až do okamžiku, keď ich za nás vykonáva niekto iný. Spojiť záujmy viacerých externých firiem, dodať konečnému odberateľovi kvalitnú službu a mať z toho ešte aj úžitok, je inteligentný biznis. -:)

Podľa môjho názoru, vývoj pôjde týmto smerom, čoho dôkazom sú aj mnohé internetové aplikácie, pracujúce na princípe ponuka-dopyt.

Ďakujem za oslovenie a teším sa na zaujímavú spoluprácu.

Marta Krajčíová

3.11.10

Podnikatelia v Spišskom Štiavniku

Počas dušičkových sviatkov sme navštívili mojich rodičov v Spišskom Štiavniku. Je to malá dedinka pri Poprade, počet obyvateľov asi 1 500. Ako vždy, porozprávame sa s mojim otcom aj o tom, čo je nové a ako sa rozvíja vo Štiavniku biznis. Posledné informácie sú potešujúce. Vo Štiavniku už majú piatich podnikateľov:

- farmára, ktorý chová kravy a pestuje obilie,
- zámočníka so zámočníckou dielňou,
- murára s murárskou čatou,
- majiteľa píly,
- podnikateľa, ktorý vyrába matrace.

Ako sa títo ľudia stali podnikateľmi? Najprv ich prepustili z okolitých fabrík. Keďže mali rodiny, ktoré museli živiť, tak sa pustili do práce. Odkúpili od miestnych občanov pozemky, na ktorých vybudovali dielne. Sú odborníci, vedia urobiť svoju prácu kvalitne. O zákazky sa neboja. Najprv zamestnávali svoje deti, ale dnes zamestnávajú ľudí z okolitých dedín. Zamestnávajú iba toľko ľudí, koľko uživia. Ich zamestnanci chodia do práce na bicykli o 6-7 ráno. Svoju prácu si vážia, lebo v regióne je veľká nezamestnanosť. Zamestnávajú iba zodpovedných a svedomitých ľudí, nie pijanov. Toľko z rozprávania môjho otca.

Som potešená, ako sa podnikanie vyvíja, ako sa dostáva aj na slovenské dedinky, ako sa mení myslenie ľudí. Spomínaní podnikatelia sú obyčajní ľudia, ktorých život prinútil niečo so sebou robiť. Myslím si, že najväčšou motivačnou silou a dôvodom pre ich podnikanie bol nedostatok. Nedostatok práce, peňazí, uznania. Dnes sú v širokom okolí známi. Majú prácu, vedia uživiť nielen seba, ale aj iných, čo im dvíha sebavedomie. Majú dosť peňazí a prekrásne domy, kde vychovávajú svoje deti. Pravidelne chodia do kostola. Tak, toto je taký jednoduchý recept na šťastie a spokojnosť.

Pamätám si na jednu múdrosť, ktorú mi povedal môj starý tato, keď som bola malá. Modli sa a pracuj. Vtedy som tomu nerozumela vôbec, ale dnes mi to dáva zmysel. Starý tato bol múdry človek. Bol murárom, ale nie obyčajným murárom. Bol podnikateľom. Zamestnával ďalších murárov, hľadal pre nich prácu, chodili spolu murovať domy do širokého okolia. Objednával tiež šindle na strechy a tie predával. Keď nemal čo robiť, tak strihal všetkých ľudí dookola. Myslím, že to robil zadarmo. Okrem toho bol starostom, mal 9 detí, prežil dve svetové vojny, bol vo vyhnanstve v Rusku a zažil kolektivizáciu, kedy mu komunisti vzali všetok majetok. Moja mamka často opakuje historickú vetu, ktorú vtedy chudák pri svojom dome povedal: "Cez tento prah bieda nikdy neprejde." Počas svojho života postavil všetkým svojim žijúcim deťom (5) krásne domy.

Je čas dušičiek. Myslím na môjho starého tata. Chcem mu za všetko poďakovať a posielam mu pekný pozdrav do nebíčka.

Marta Krajčíová

22.10.10

Vzdelávanie manažérov

VZDELÁVANIE MANAŽÉROV
Duševný kapitál sa stáva účinným nástrojom konkurencie a prosperity. H. Tureková, B. Mičieta




Vážení zákazníci, milí priatelia,

veľmi sa teším, že vám môžem predstaviť nový blog:
Vzdelávanie manažérov


Prečo blog vznikol:
- Vzdelávanie je moja hodnota.
- Vzdelávanie je moja pomoc manažérom a podnikateľom.
- Vzdelávanie je môj osobný záujem - zaujímajú ma nové veci a chcem, aby ste sa ich dozvedeli aj vy.
- Vzdelaní ľudia vidia svet v širšej perspektíve a preto môžu robiť lepšie rozhodnutia.

Ucelené vzdelávanie:
- Podľa fázy vývoja organizácie.
- Komplexné vzdelávanie o procesoch.
- Prepojenie procesov a ľudí.
- Prepojenie zamestnancov a manažérov.
- Prepojenie ťažkých a ľahkých faktorov riadenia.

Vývoj:
- Vzdelávanie si pre svoju dôležitosť vyžaduje - samostatnú pozornosť.
- 32 seminárov je potrebné spracovať - prehľadne.
- Chcela som vám urobiť - radosť. -:)

Prajem vám, aby sa vám nový blog páčil a bol pre vás užitočný.

Pekný víkend vám praje

Marta Krajčíová

8.10.10

Stratégia

Stratégia je moja obľúbená téma. -:) Takmer všetky projekty procesného riadenia začíname s manažmentom firmy strategickým riadením. Stratégia sa mi páči preto, lebo je zaujímavá - je o budúcnosti firmy.

Zaujímavá je aj jej tvorba a zaujatie manažérov. Často krát sme sa s manažérmi na strategickom workshope hrali. -:) Ak sa pýtate prečo, tak dnes vám to poviem. Preto, aby sme navodili tvorivú atmosféru, rozosmiali vážne tváre a aby sme ju poľudštili. -:) Stratégia je predsa o ľuďoch, o ich živote vo firme a o tom, ako si predstavujú svoju budúcnosť, ako dosiahnu to, čo si myslia, že by sa dalo urobiť.

Stratégiu tvorí vrcholový manažment firmy a preto si myslím, že je opradená rúškom tajomstva, dôležitosti a vážnosti. Stratégia je vážna téma. Je pomerne ťažké predstaviť si, ako bude firma vyzerať za niekoľko rokov. Vyžaduje si to predstavivosť a tvorivosť manažérov. No a to je to, čo ma už dlhšiu dobu zaujíma. Ako dosiahnuť, aby stratégia bola tvorivá, aby manažéri nielen definovali strategické ciele, ale aby chŕlili nápady a tie premieňali v činy.

Na poslednom projekte procesného riadenia mi majiteľ firmy úprimne povedal, že oni nemajú strategický plán a pouvažuje, či ho budú robiť. Čo im však určite nechýbalo, boli nápady, nápady, nápady, na ktorých je založený celý ich biznis. -:)

Doba sa mení. Vo veľkých firmách tvoríme a rozvíjame ťažké stratégie, v menších firmách je stratégia súčasťou života, je založená na tvorivom myslení, nápadoch a na tom, ako rýchlo sa tieto nápady premieňajú v reálny biznis.

Počuli ste už o inováciách stratégie? Gary Hamel ich v svojej inšpiratívnej knihe, Budúcnosť manažmentu, zaradil na druhé miesto v poradí dôležitosti z hľadiska získavania konkurenčnej výhody. Na prvom mieste sú inovácie manažmentu. Keďže sú to inovácie, ich základným stavebným kameňom sú nápady. V prípade inovácií stratégie sú to nápady zamerané na konkurenciu, trh, firmu, obchodné siete, spotrebiteľskú hodnotu, trhový ekosystém ...

Nápady majú v procese tvorby stratégie mimoriadnu dôležitosť. Dobrá stratégia je podmienená jednou kritickou zložkou a tou je silný nápad. Nápadom začína každá úspešná stratégia. Získavanie nápadov, hodnotenie nápadov a zmena nápadov na stratégiu a jej realizáciu sú kľúčové témy dnešného strategického riadenia.

Som milo potešená, že na našom trhu vyšla kniha Stratégia odvážnych. Pán Schmitt v nej rozvíja témy odvážneho myslenia a odvážnych nápadov pri tvorbe stratégie. Pokiaľ vás stratégia a nápady zaujímajú, určite si ju prečítajte.

Minútovú učebnú stránku si môžete prečítať na:
- blogu: martaknihy.blogspot.com
- facebooku

Pekný slnečný víkend vám praje

MK