Procesy
V odbornej literatúre môžeme nájsť takéto delenia procesov:
Larry Bossidy & Ram Charan, Riadenie realizačných procesov
- Strategické
- Personálne
- Prevádzkové
Robert S.Kaplan & David P.Norton, Strategické mapy
- Prevádzkové
- Zákaznícke
- Inovačné-inovácie produktov
- Regulačné a sociálne
Požiadavky normy STN EN ISO 9001:2008
- Zodpovednosť manažmentu
- Manažérstvo zdrojov
- Realizácia produktu
- Meranie, analýza a zlepšovanie
William C. Taylor & Polly LaBarre, Ako pracujú maverici
- Strategické
- Personálne
- Zákaznícke
- Inovačné-inovácie stratégie
Gary Hamel & Bill Breen, Budoucnost managementu
- Strategické
- Personálne
- Manažérske
- Inovačné-inovácie manažmentu
Ako vidíte, niektorí autori uvádzajú v svojich prácach prevádzkové procesy, niektorí ich neuvádzajú. O význame prevádzkových procesov netreba pochybovať. Prevádzkové procesy vytvárajú hlavnú pridanú hodnotu pre zákazníka, preto je prirodzené, že pozornosť manažérov a zamestnancov je vo výrobnej organizácii sústredená na riadenie výrobných procesov. Hlavným cieľom projektov procesného riadenia je dosiahnutie vysokej hospodárnosti, produktivity a efektívnosti, pri maximálnej spokojnosti zákazníka. Na paradigme efektívnosti je založená takmer 100 ročná história podnikania výrobných firiem.
V priebehu praxe procesnej konzultantky som mala možnosť pracovať v troch výrobných organizáciách: Neografia, a.s. Martin, Chemosvit, a.s. Svit a KOVOTVAR, v.d. Kúty.
Vo všetkých vymenovaných firmách sa výrobným procesom venovala maximálna pozornosť, čo je správne, dokonca povinné, ale z hľadiska konkurencieschopnosti firmy nepostačujúce. Manažéri týchto firiem si to veľmi dobre uvedomovali. V závislosti od toho, koľko pozornosti venovali a venujú aj procesom strategickým, zákazníckym, personálnym, inovačným a v poslednej dobe hlavne procesom manažérskym, sú viac, alebo menej úspešní na trhu.
Prečo niektorí významní autori svetového manažmentu nevenujú v svojich knihách pozornosť prevádzkovým procesom? Podľa mňa je to preto, lebo riadenie prevádzkových procesov je už známe a je štandardom. Prevádzkové procesy sa na výkonnosti organizácie podieľajú len do úrovne svojich možností. Pokiaľ sú efektívne a majú vyriešenú hospodárnosť a produktivitu, nemôžu radikálne prispieť k zvyšovaniu výkonnosti organizácie.
Pred manažérmi 21. storočia stoja iné, vážne výzvy. Otázku efektivity by už mali mať vyriešenú. Najzávažnejšou otázkou dnešnej doby je hľadanie spôsobu prežitia vo svete plnom zmien. Zdôrazňujem, prežitia. Prežiť znamená: rýchlo reagovať na zmeny, meniť sa tak rýchlo ako sa mení svet, meniť sa nepretržite, využívať nové príležitosti, neustále sa učiť a neustále sa prispôsobovať novým situáciám.
Z hľadiska riadenia procesov to znamená venovať mimoriadnu pozornosť hlavne procesom:
- Strategickým
- Zákazníckym
- Inovačným
- Personálnym
- Manažérskym
Všetky uvedené procesy prispievajú výraznou mierou k hodnote firmy a zároveň zabezpečujú dlhodobú stabilitu a prosperitu organizácie. Prajem vám na ceste ich poznania a riadenia veľa šťastia.
Krásny teplý večer vám praje
Marta Krajčíová
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára