7 ZÁKLADNÝCH PRINCÍPOV NÁVRHU PROCESOV
Michael
Hammer a Lisa W. Hershman
Pri návrhu procesov by ste si mali položiť otázku, či povedie zmena niektorého zo 7 princípov
k lepšej výkonnosti.
1. PREČO
Prvým princípom, ktorý je treba zvážiť je prečo a za akých okolností je treba niečo vykonávať.
2. AKO konkrétne
Rozhodovanie ako
konkrétne vykonávať určitú činnosť v rámci procesu, úzko súvisí
s tým, prečo vôbec sa má vykonávať. Dokonca i v prípadoch, kedy
je potrebné činnosť vykonávať, možno sa to nemusí robiť tak dôkladne, ako
doteraz, čo vedie k veľkej úspore času a peňazí.
3. AKÉ informácie
Väčšina firiem má k dispozícii množstvo
údajov, ale nie vždy presne vedia, aké informácie sú
nevyhnutné k tomu, aby ich procesy dobre fungovali.
4. KEDY
Základom úspechu firmy Zara je magický
inštinkt, vďaka ktorému majú ich predajne vždy správny
tovar, v správnom čase a za správne ceny. Zara vyrába
v Európe, nie v Ázii a preto pozná trendy. Možno má vyššie
výrobné náklady, ale tiež má tovar, ktorý spotrebitelia chcú a predá ho
viac. Zara v svojom procese vývoja výrobkov zmenila
aspekt kedy: odložila rozhodnutie o tom, čo sa bude vyrábať, až po
otestovaní reakcie trhu na ponuku menšieho počtu kusov nového tovaru.
5. KTO
Prestavba procesu obvykle vyvolá najviac zmien v tom, kto robí akú prácu a ako títo
ľudia spolupracujú s ostatnými. Firmy sa pri návrhu procesu
sústreďujú na konkrétnu osobu a nie na vlastnú činnosť a v tom
robia chybu. Pri zložitých procesoch existuje alternatíva úkolový-procesný tím (nie je to montážna linka). Úkolový
tím pracuje ako súdržná jednotka, ktorá využíva
k riešeniu problémov rôznorodé skúsenosti a schopnosti svojich
členov.
6. KDE
Uvážiť, kde sa bude
činnosť vykonávať, je pri návrhu procesov nesmierne dôležité.
Príklady-outsourcing, offshoring, nástroje na výrobu vzoriek nových dielov sa
vyrábajú v tom istom závode, miesto toho, aby skladník putoval
k súčiastke, putujú súčiastky k nemu. Miesto, kde sa činnosť
vykonáva, nemusí byť len jedno-centralizácia-úspory z rozsahu, decentralizácia,
kombinácia.
7. ČO
Je najdôležitejšia otázka. Odpoveď na túto
otázku v sebe zahŕňa prvých 6 princípov. Čo by sa
malo robiť, to je najdôležitejší aspekt návrhu procesov. Ide
o ústrednú otázku, z ktorej vychádzajú všetky činnosti-čo máme robiť,
aby sme zaistili výsledky, ktoré zákazník požaduje. Odpoveď na túto otázku
odhaľuje, aké činnosti by sa mali do navrhovaného
procesu vôbec zaradiť. Vo väčšine prípadov bude nový
proces obsahovať rovnaké činnosti, ktoré pridávajú hodnotu, aké obsahoval starý
proces. Nový proces bude možno obsahovať nové
činnosti, ktoré pridávajú hodnotu. Niektorých činnosti sa proces zbaví-nepridávajú hodnotu. Skutočne ťažké je
zorganizovať činnosti, ktoré nepridávajú hodnotu zákazníkovi, ale podnik ich
musí robiť.
7 základných princípov návrhu procesov: článok
Literatúra
Michael Hammer a Lisa W. Hershman: Rýchlejšie, lacnejšie, lepšie, 2013
Pekný koniec týždňa vám praje
Marta Krajčíová
7 základných princípov návrhu procesov: článok
Literatúra
Michael Hammer a Lisa W. Hershman: Rýchlejšie, lacnejšie, lepšie, 2013
Pekný koniec týždňa vám praje
Marta Krajčíová
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára